Kazalo po www.elektron.si forumu www.elektron.si

 
 Pomoč pogostih vprašanjPomoč pogostih vprašanj   IščiIšči   Seznam članovSeznam članov   Skupine uporabnikovSkupine uporabnikov   Registriraj seRegistriraj se 
   recentZadnjih 20 razprav  Tvoj profilTvoj profil   Prijava za pregled zasebnih sporočilPrijava za pregled zasebnih sporočil   PrijavaPrijava 

vezava LED diod v avto

 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Kazalo po www.elektron.si forumu -> Elektrotehnika za začetnike
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  
Avtor Sporočilo
luke



Pridružen/-a: Čet Jun 2009 12:33
Prispevkov: 2

PrispevekObjavljeno: Tor Jun 30, 2009 17:17:05    Naslov sporočila: vezava LED diod v avto Odgovori s citatom

Rad bi zamenjal navadne žarnice, ki so v notranjosti avtomobila v bralnih lučkah. Vezal bi ene 3 LED diode skupaj. Zdej a to lahko kupim diode, ki jih samo zvežem na 12V (no pri avtu je do 13.5V napetost). Ali rajši kupim diode pa dodam predupore. Kako naj jih zvežem? Zaporedno, vzporedno?
Kako naj izračunam kakšen predupor moram dati?
Prosim za čim več odgovorov, ker imam bolj malo pojma od tega.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
reber
moderator


Pridružen/-a: Pet Nov 2007 8:00
Prispevkov: 2124
Kraj: Bled

PrispevekObjavljeno: Sre Jul 01, 2009 08:50:27    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

LED diode za 12V NE obstajajo. Če obstajajo, so to že modificirane LED lučke, imajo pa običajno vgrajen navaden predupor za določeno napetost.

Predvidevam, da bi rad uporabil bele LED Rolling Eyes pri katerih je padec napetosti na eni nekje okoli 3,5V, pri rdečih pa manj kot 2V

V avtu lahko vežeš zaporedno do 3 bele LED in ne 4, kot so trdili nekateri na avtomobilizem forumu, ampak pustimo to, vrnimo se k preverjenim zadevam.

Pri zaporedni vezavi 3 belih LED bo padec na njih nekje do 10,5V, lahko tudi manj, odvisno od tipa LED, zato vzameš 10 - 10,5 V za 3 bele LED. Do 13,5V ti ostane 3V, ki se bodo "izgubljali" na preduporu.

Za tok 20mA in napetost 3V na uporu naj bo upor (3V / 0,02A = 150ohm) 150ohm, moč bo dovolj 1/4W
Za tok 25mA pa naj bo upor nekoliko manjši, torej 120ohm.

Za drugačne tokove pa upore izračunaš po enaki formuli.

Če bi želel priključiti eno samo LED na 13,5V, bi od 13,5V najprej odštel napetost recimo bele LED 3,5V in tako dobil 10V na uporu. Za 20mA in padcu 10V bi bil upor (10V / 0,02A = 500ohm) 500ohm, najbližji je 510 ohm iz E24 lestvice ali 470ohm iz E12 lestvice, slednja lestvica je tudi bolj dostopna. Upor 500ohm lahko tudi narediš z vzporedno vezavo dveh uporov 1Kohm.

_________________
Zasebna sporočila sprejemam na e-mail
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Pošlji E-sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
mucek4
moderator


Pridružen/-a: Čet Jan 2008 10:26
Prispevkov: 243
Kraj: Tržič - Mesto med gorami

PrispevekObjavljeno: Čet Jul 02, 2009 09:09:07    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Če bi pa rad konstantno svetilnost, pa uporabi v neki sorodni temi priprt tokovni generator z MC34063a.

V kolikor pa napišeš iz kje si in če si blizu ti pa lahko pomagam za primerno "plačilo" Wink
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
luke



Pridružen/-a: Čet Jun 2009 12:33
Prispevkov: 2

PrispevekObjavljeno: Čet Jul 02, 2009 20:43:19    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Itak sem zdaj že naredil, tako da hvala. Sem pa vezal vzporedno, tako da vse enako svetijo, kar je pa nihanja ko avto deluje se pa itak ne opazi.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
reber
moderator


Pridružen/-a: Pet Nov 2007 8:00
Prispevkov: 2124
Kraj: Bled

PrispevekObjavljeno: Pet Jul 03, 2009 05:33:17    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Res je, nihanje se manj opazi, če je vsaka LED priključena s svojim preduporom, saj je tako padec na uporu večji, zato se tudi nihanje manj opazi. Če je napetost na uporu nekje okoli 10V se nihanje napetosti 1V veliko manj pozna, kot če bil padec le 4V... prej 10%, slednje pa 25% Wink

Upam, da si pri vzporedni vezavi uporabil za vsako LED svoj predupor, ker če ne bodo precej hitro pocrkale Wink

_________________
Zasebna sporočila sprejemam na e-mail
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Pošlji E-sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
frenk



Pridružen/-a: Čet Nov 2007 0:09
Prispevkov: 15

PrispevekObjavljeno: Pet Jul 03, 2009 23:28:17    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Jaz sem v mojem starem avtu naredil modro osvetlitev notranjosti (padec napetosti precej podoben kot pri belih). Odločal sem se med vzporedno vezavo 1, 2 ali 3 diod v seriji s preduporom. Nekako sem po testih ugotovil, da mi najbolj ustreza verzija 2 diodi + upor v seriji pa par takih serij vzporedno (upori se ne grejejo tako zelo kot pri 1 led+upor, nihanje napetosti ima zanemarljiv efekt, ki ga je bilo pri 3 led+upor preveč). Probleme sem imel potem edino z zatemnilnim stikalom, kateremu je brez predelave trajalo kar nekaj časa, da je ugasnil luči.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
smasher



Pridružen/-a: Sre Nov 2007 23:31
Prispevkov: 159
Kraj: Obala-Lj

PrispevekObjavljeno: Tor Sep 27, 2011 19:13:54    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Jaz sem v avtu poskusil kar 3 metode, za prednje bralne lučke segment LED traku (ker ima SMD led diode ki imajo večji kot in je zato svetloba bolj razpršena), zadaj diode vzporedno, tako da sem jim določil malo manjšo svetilnost od maksimalne, tako da manj motijo voznika če ima kdo zadaj luč.
V prtljažniku pa kar 3 diode zaporedno brez nikakršnega upora sicer se malce več grejejo, pa bom videl koliko časa bojo zdržale.
(1x sem testiral diode in so pri 5V šele "umrle" )

LP
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
reber
moderator


Pridružen/-a: Pet Nov 2007 8:00
Prispevkov: 2124
Kraj: Bled

PrispevekObjavljeno: Sre Sep 28, 2011 21:59:00    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Testiranje "na trdo" dokler ne crkne, je odkrivanje tople vode, ki je že splošno znana.

Jasno je, da LED napajamo tokovno in ne napetostno, kar pomeni, da je treba predvsem omejiti tok, ker je LED nelinearen element. Tok omejimo s preduporom ali tokovnim generatorjem (posebno vezje, ki omeji tok).

Ker so bele LED najbolj popularne za osvetlitev in seveda za ta namen tudi najbolj uporabne, bom napisal več o tem. Na 12V napajanje gredo največ 3 bele LED vezane zaporedno, seveda lahko takih skupinic po 3 LED vežemo na teh 12V poljubno število. Vsaka skupinica zaporedno vezanih LED potrebuje svoj predupor, ki ga izračunamo po znani formuli. Spreminjanje napajalne napetosti povzroči tudi spremembo toka, to pa je opazno predvsem v avtu, kjer je lahko napetost tudi preko 14V. Če bi imeli stabiliziranih 12V, ne bi bilo nobenega problema, tako pa se tok lahko spremeni tudi za več kot 100%, zato predupor izračunamo za napetost 13,8V in ne za 12V

V primeru, da gre za hišno napeljavo pa imamo na razpolago 12V stabilizirane izvore napajanja, tam pa bistvenih sprememb toka ni, uporabimo pa lahko že narejene LED trakove.

Eksperimenti v stilu "koliko zdrži" so jalovi, saj so lahko rezultati zelo različni in nam nič ne povedo, saj že dobro vemo, da se LED pri prevelikem toku pregrevajo še veliko bolj, kot pri normalnem delovanju.

_________________
Zasebna sporočila sprejemam na e-mail
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Pošlji E-sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
smasher



Pridružen/-a: Sre Nov 2007 23:31
Prispevkov: 159
Kraj: Obala-Lj

PrispevekObjavljeno: Sre Sep 28, 2011 23:51:54    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

No bistvo mojega posta je bila samo možnost uprabe led traku, ker imajo SMD led širši kot in je svetloba lepše razpršena po kabini.
LP
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
reber
moderator


Pridružen/-a: Pet Nov 2007 8:00
Prispevkov: 2124
Kraj: Bled

PrispevekObjavljeno: Sob Okt 01, 2011 08:32:26    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

LED trak je seveda popolnoma uporaben tudi v avtu, saj so na traku vezane po 3 LED zaporedno in teh skupin po 3 je na traku lahko teoretično neomejeno, običajno jih je 20 na 1m, oziroma 60 LED na 1m dolžine traku.

Kot sem že napisal, je v avtu napetost lahko tudi preko 14V, to pa pomeni, da je potrebno napetost omejiti na 12V in ko izpolnimo ta pogoj, je uporaba LED traku v avtu možna in smiselna, saj LED ne bomo preobremenili zaradi zvišane napetosti. Naj omenim, da je tok pri 14,4V kar 150% nazivne vrednosti, pri 12V pa je tok približno 100% nazivne vrednosti, seveda to velja za večino LED trakov, ki so narejeni za 12V napajalno napetost. Preobremenitev za 50% sicer ne povzroči takojšnje "smrti" LED, ampak močno skrajša življensko dobo in povzroči še bolj zgodnje zmanjšanje svetilnosti, ki je že tako ali tako prisotna, še posebej pri cenejših LED.

_________________
Zasebna sporočila sprejemam na e-mail
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Pošlji E-sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
Pokaži sporočila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Kazalo po www.elektron.si forumu -> Elektrotehnika za začetnike Časovni pas GMT + 1 ura, srednjeevropski - zimski čas
Stran 1 od 1

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu
Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu
Da, lahko povlečeš datoteke v tem forumu


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group